داستان سوره آل عمران (خاندان عمران در سوره آل عمران چه کسانی هستند ؟)

ساخت وبلاگ

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2AGOO.COM داستان سوره آل عمران">عمران">عمران (خاندان عمران در سوره آل عمران چه کسانی هستند ؟) را برای شما عزیزان قرار دادیم .

داستان سوره آل عمران (خاندان عمران در سوره آل عمران چه کسانی هستند ؟)داستان سوره آل عمران (خاندان عمران در سوره آل عمران چه کسانی هستند ؟)

داستان سوره آل عمران (خاندان عمران در سوره آل عمران چه کسانی هستند ؟),آل عمران به چه کسانی گفته می شود ؟,منظور از آل عمران کیست ؟,همه چیز درباره سوره آل عمران

این واژه فقط یک بار و در آیة 33 سومین سورة قرآن آمده است. از این رو، این سوره، «آل عمران» نامیده شده است؛ «ان الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین؛ همانا خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید».1

مفسران در این که عمران در این آیه نام چه کسی است، اختلاف نظر دارند. برخی او را عمران بن یصهر، پدر موسی علیه السلام و هارون و بعضی عمران بن ماثان، پدر حضرت مریم سلام الله علیها می دانند که وی از نسل سلیمان بن داوود و از نسل یهودا پسر یعقوب بن اسحاق بن ابراهیمند.

گفته شده که بین این دو عمران، 1800 سال فاصله بوده است.2 بیشتر مفسران بر این باورند که وی پدر مریم است؛ زیرا در ادامة سورة آل عمران، سخن از پدر، مادر و فرزند مریم (و نیز زکریا، سرپرست وی) آورده شده، بنابراین، مقصود از عمران در این آیه نیز باید پدر مریم باشد و اگر منظور پدر موسی باشد، با آیات این سوره تناسبی ندارد.3

آیات پس از آیة 33 به چگونگی برگزیدن آل عمران پرداخته، تکرار نام عمران در آیات بعد، مانند تکرار اسم در دو جمله است که یکی بودن هر دو اسم را متبادر می سازد و اگر مقصود از شخص دوم، غیر از شخص اول باشد، موجب اشتباه شنونده می شود که از کلام حکیم به دور است.4

در مواردی، از پدر مریم به نام عمران یاد شده، ولی در هیچ جای قرآن، از پدر موسی به عمران تعبیر نشده است.5

این آیه با آیة دیگری که دربارة مریم و عیسی علیهما السلام است، مطابقت زیادی دارد؛6 «وجعلنها و ابنها آیه للعالمین».7 گفته شده که مقصود از عمران در این آیه و آیات بعد، پدر موسی می باشد؛ شاید عمران، پدر موسی نیز دختری به نام مریم داشته است؛ چنان که در عهد عتیق نیز مریم، خواهر موسی و هارون و هر سه از فرزندان عمران به شمار آمده اند.8 این سخن پذیرفتنی نیست؛ زیرا آیات، از مریمی سخن می گوید که سرپرستی او را زکریا، پدر یحیی بر عهده داشته است و زکریا و یحیی هر دو در زمان عیسی می زیسته اند9 و به شهادت قرآن، پیش از این زمان، کسی به نام یحیی نامیده نشده بود. همچنین مقصود از آل عمران، نمی تواند هر دو عمران باشد؛ زیرا نام عمران، پدر مریم، دو بار در قرآن آمده است و از عمران پدر موسی نامی برده نشده است. از سوی دیگر، فاصلة آنها حدود 1800 سال است که با این فاصلة زمانی، بعید به نظر می رسد که منظور هر دو باشد.

آل عمران

از آن جا که مفسران، در معنای آل و مقصود از عمران، اختلاف نظر دارند، در معنای آل عمران نیز بر یک نظر نیستند و احتمال داده اند که منظور، یکی از اینها باشد:

1. عیسی و مریم که این قول مشهور است.10

2. موسی و هارون.

3. مؤمنان به عیسی؛ زیرا آل به معنای پیرو نیز آمده است.11

4. امام علی علیه السلام؛ زیرا نام پدر حضرت در تورات، عمران است.12

5. پیامبران و امامان معصومی که از نسل عمران هستند.13

6. شخص عمران، چنان که در آیة 248 سورة بقره، از شخص موسی و هارون به آل، تعبیر شده است.14

چرا آل عمران برگزیده شدند؟

برخی مفسران، از جمله «والله سمیع علیم» در آیه 34 سورة آل عمران، چنین استفاده کرده اند که خداوند کسانی را بر می گزیند که در قول و عمل، ثبات داشته باشند و چون آل عمران دارای این ویژگی بودند، برگزیده شدند.15 بعضی نیز چنین گفته اند: مقصود این است که خداوند از گفتار و نیت های قلبی آنان آگاه است و ملاکِ گزینش آل عمران از این جهت است که در گفتار ، صادق و در نیت، پاک و خالص بودند.16 به هر حال، گزینش آنها بر اساس ارزش ها و شایستگی های موجود در خود آنان بوده است و در غیر این صورت، انتخاب فردی در جایگاه نبی، ترجیح بدون دلیل است و این کار از خداوند حکیم، محال است.17

چرا قرآن به فضایل آل عمران پرداخته است؟

برخی گفته اند که عقاید انحرافی یهود که می گفتند ما فرزندان و دوستان خداییم و مسیحیان که می گفتند مسیح پسر خداست، موجب شد تا خداوند در ابتدای آیه، فضایل پیامبران را نقل کند و در پایان با جملة «والله سمیع علیم»، دروغ گویان در حق انبیا را تهدید کند.18 بعضی نیز گفته اند که یادآوری امتیازهای پیامبران گذشته، مانند آل عمران، زمینه ساز ایمان اهل کتاب به پیامبر خاتم است؛19 به ویژه با توجه به یادآوری این نکته که پیغمبر خاتم، از خاندان همان پیامبران پیشین است و امت های آنان همگی مأمورند به پیامبری که آیین آنها را تصدیق کند، ایمان آورند.20

پی نوشت:

1. آل عمران، آیة 33.

2. فخررازی، التفسیر الکبیر، ج8، ص24.

3. طباطبایی، المیزان، ج3، ص167.

4. آلوسی، روح المعانی، ج3، ص211.

5. المیزان، ج3، ص167.

6. همان.

7. انبیاء، آیة 91.

8. کتاب مقدس، اول تواریخ.

9. تفسیر بیضاوی، ج2، ص30.

10. طبرسی، مجمع البیان، ج2، ص735.

11. التفسیر الکبیر، ج8، ص24.

12. ابوالفتوح رازی، روض الجنان، ج4، ص284.

13. مجمع البیان، ج2، ص735.

14. همان، ج2، ص734.

15. تفسیر، بیضاوی، ج2، ص29.

16. المیزان، ج3، ص168.

17. هاشمی رفسنجانی، راهنما، ج2، ص400.

18. التفسیر الکبیر، ج8، ص25.

19. راهنما، ج2، ص401.

20. روح المعانی، مج3، ص211.

منبع:

دایره المعارف قرآن کریم، مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم.

دنیای جادوگری...
ما را در سایت دنیای جادوگری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : jaduye-siaha بازدید : 533 تاريخ : دوشنبه 11 دی 1396 ساعت: 19:48

خبرنامه